THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, July 17, 2010

MEMBINA MOTIVASI BELAJAR

Apakah Motivasi???
Motivasi adalah keinginan, kehendak atau matlamat seseorang untuk bertindak atau berusaha secara bersungguh-sungguh dan sepenuh hati dalam mencapai sesuatu matlamat secara sukarela dan tanpa paksaan. Setiap pelajar sudah pasti ingin memperoleh keputusan yang cemerlang dalam setiap peperiksaan. Oleh itu, seseorang perlu mempunyai asas motivasi diri yang tinggi. Motivasi akan menjadikan kita berasa tidak penat, sentiasa segar, kuat dan ceria dalam proses pembelajaran. Manakala individu yang tidak bermotivasi selalunya tidak mempunyai matlamat, lambat bertindak, cepat letih bila belajar dan sering bermasalah dalam kehidupan.

Berikut ialah sedikit petua untuk membina motivasi belajar:

  1. Amalkan teknik-teknik memotivasikan diri sendiri. Untuk menjadi pelajar yang bermotivasi dan cemerlang, pelajar perlu memilih beberapa perkataan positif seperti Berkorban Demi Kejayaan. Carilah idola sekarang sebagai sebahagian sumber motivasi menuju kejayaan.
  2. Berkawan dengan rakan yang bermotivasi tinggi. Keseronokan dan kemanisan berkawan bersama rakan-rakan yang positif dan bermotivasi untuk bersama pelajar adalah lebih sejati dan keseronokan berkekalan sepanjang hayat.
  3. Meminta ibu, bapa dan guru mendoakan dan memberi motivasi untuk kita. Pelajar perlu memohon kepada ibu bapanya untuk sentiasa memberikan motivasi melalui doa, ucapan, kata-kata atau penghargaan. Berkat dan doa sejati daripada ibu bapa amat berkesan bagi memotivasikan kita.
  4. Memberi atau mendoakan motivasi kepada orang lain. Pelajar yang cemerlang akan sentiasa bersikap positif, tidak lokek memberi nasihat dan memotivasikan orang lain.
  5. Membaca dan menghayati cerita-cerita motivasi dan teladan. Individu yang bermotivasi akan merenung setiap cerita, catatan dan pengalaman orang lain tentang kehidupan secara kritis untuk meningkatkan motivasi dirinya.

0 comments: